آنتی ویروس های نسل بعدی: آینده ای متفاوت و یا صرفا حقه های بازاریابی؟

دانشنامه امنیتی
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 5 دقیقه

اگر به مباحث امنیت سایبری و یا به طور کلی تکنولوژی علاقه داشته باشید، احتمالا اصطلاح آنتی ویروس های نسل بعدی (Next-generation Antivirus) را شنیده اید. در اینکه آنتی ویروس های نسل بعدی دقیقا چگونه اند و چه تفاوتی با آنتی ویروس های سنتی دارند، ابهامات زیادی وجود دارد. در مقاله امروز می خواهیم اطلاعات مفیدی را در خصوص آنتی ویروس های نسل بعدی با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید تصمیم آگاهانه تری درباره آنتی ویروس خود بگیرید.

چه تفاوتی میان آنتی ویروس های نسل بعدی (Next-generation Antivirus) و آنتی ویروس های سنتی وجود دارد؟

جالب اینجاست که هیچ تعریف واحدی برای آنتی ویروس های نسل بعدی وجود ندارد. از نظر برخی، این اصطلاح برای توصیف آنتی ویروس ها و ضد بدافزارهایی استفاده می شود که از فناوری های نوآورانه برای محافظت بهتر در برابر طیف وسیع تری از بدافزارها و تهدیدات استفاده می کنند. از نقطه نظری دیگر، این چیزی بیش از تبلیغات فریبنده نیست که بازاریابان از آن استفاده می کنند تا محصول بی کیفیت و ناکارآمد خود را بفروشند.

اجازه دهید کمی بیشتر به بررسی موضوع بپردازیم:

آنتی ویروس های سنتی:

در این مقاله، آنتی ویروس سنتی را آنتی ویروسی تعریف خواهیم کرد که از بررسی امضا فایل ها و تجزیه و تحلیل های ابتکاری برای مقابله با تهدیدات بدافزاری استفاده می کند. اما این دقیقا به چه معناست؟ در گذشته، آنتی ویروس ها بسیار متکی به اسکن امضا فایل ها بودند. به این صورت که امضا هر فایل را با امضاهای بدافزارهای موجود در پایگاه داده تطابق می دادند و در صورت یافتن تشابه، آن فایل را شناسایی می کردند. این یک سیستم ساده و البته کافی برای مقابله با بدافزارهای ابتدایی بود که در آن زمان شیوع داشت.

با پیچیده تر شدن بدافزارها و تولید پیوسته بدافزارهای جدید در جهان، این رویکرد به تدریج اثرگذاری خود را از دست داد. بنابراین شرکت های آنتی ویروس تصمیم گرفتند تا با استفاده از رویکردهای جدیدی مانند تحلیل رفتار و روش های ابتکاری گوناگون به مقابله با بدافزارهای نوین بپردازند. حتی آن دسته از بدافزارهایی که در هیچ پایگاه داده ای وجود نداشتند و در لحظه تولید می شدند. (Zero-Day)

برای مدتی، استفاده از این دو رویکرد به صورت ترکیبی باعث شد تا آنتی ویروس ها، حفاظت استاندارد و مناسبی را برای سیستم ها ایجاد کنند. با این حال، دنیای امنیت سایبری و بدافزار به شدت پویا و هر لحظه در حال تغییر است. در تلاش برای همگام شدن با بدافزارهایی که به سرعت در حال پیشرفت هستند، شرکت های آنتی ویروس فناوری های جدید و نوینی را ارائه داده اند تا به یک رویکرد جامع و کامل تر در این زمینه برسند. شایعات در خصوص آنتی ویروس های نسل بعدی از همینجا شروع شد.

آنتی ویروس های نسل بعدی:

همانطور که گفتیم هیچ تعریف مشخصی از آنتی ویروس های نسل بعدی وجود ندارد اما به طور کلی پذیرفته شده است که این اصطلاح به معنای توسعه رویکردی فعالانه تر و خلاقانه تر برای مقابله با طیف وسیع تری از بدافزارهای نوین است.

علاوه بر اسکن امضا فایل ها و تجزیه و تحلیل های ابتکاری، آنتی ویروس ها از تکنولوژی های مختلف دیگری برای حفظ امنیت سیستم استفاده می کنند:

  1. یادگیری ماشینی: آنتی ویروس ها می توانند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، جهت بهبود قابلیت های محافظتی به روشهای مختلف بهره گیری کنند.
  2. اسکن ابری: استفاده از تکنولوژی های ابری برای مقابله با تهدیدات، رویکرد جامع تری را در رابطه با امنیت اتخاذ می کند. آنتی ویروس ها با استفاده از یک پایگاه داده بسیار بزرگ و جامع ابری، سیستم ها را از نظر نصب برنامه های جدید، ناسازگاری ها، فعالیت های مشکوک و غیره به صورت پیوسته نظارت و بررسی می کنند.
  3. اصلاحات خودکار: توانایی شناسایی و حل مشکلات امنیتی بدون دخالت کاربر.
  4. فارنسیک: جمع آوری مجموعه بزرگی از داده ها، لاگ ها و گزارشات، برای کالبد شکافی و آنالیز دقیق رویدادهای پیش آمده در سیستم (به عنوان مثال حملات بدافزاری)
  5. کاربر پسند: آنتی ویروس های نسل بعدی برای ارائه تجربه کاربری بهتر نسبت به آنتی ویروس های سنتی طراحی شده اند.

با نگاهی به این قابلیت ها، به نظر می رسد که آنتی ویروس های نسل بعدی در مقایسه با آنتی ویروس ها سنتی بسیار متفاوت و کارآمدتر اند. با اینحال نکته دیگری در این مبحث وجود دارد:

تا چند سال پیش، تفاوت ملموسی میان آنتی ویروس های سنتی و آنتی ویروس های نسل بعدی وجود داشت، اما با گذشت زمان این شکاف بطور قابل توجهی کاهش یافت. امروزه تقریبا در مورد تمامی آنتی ویروس های سنتی می توان گفت که از تکنولوژی مشابه با آنتی ویروس ها نسل بعدی استفاده می کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هیچ تفاوتی بین آنتی ویروس های سنتی تولید شده توسط شرکت های معتبر و آنتی ویروس های نسل بعدی وجود ندارد. حتی موسسه گارتنر نیز این موضوع را کاملا تایید کرده است. در نتیجه شرکت هایی که آنتی ویروس خود را به عنوان آنتی ویروس نسل بعدی (Next-Gen AV) به بازار عرضه می کنند، در تلاشند تا روی نقطه قوتی تأکید کنند که اصلا وجود ندارد!

آیا ضد بدافزار امسی سافت، یک آنتی ویروس نسل بعدی است؟

ما به شفافیت و صداقت خود افتخار می کنیم. بنابراین ما از حقه های بازاریابی که باعث گمراه شدن کاربران می شود و صرفا مقاصد منفعت طلبانه به دنبال دارد، اجتناب می کنیم و اصطلاح “نسل بعدی” را برای محصولاتمان استفاده نمی کنیم.

اما چنانچه مایلید در مورد امسی سافت بیشتر بدانید، باید بگوییم که:

نرم افزار ما از یک سیستم رفتار شناسی بسیار پیشرفته برای مقابله با بدافزارها استفاده می کند. این ماژول، رفتارهای مشکوک سیستم را بصورت پیوسته نظارت می کند و پیش از اینکه کوچکترین تغییر ناخواسته ای روی سیستم ایجاد شود، آن را متوقف و مسدود می کند. ما از تکنولوژی یادگیری ماشین برای ارتقا نرخ شناسایی نرم افزار خود استفاده می کنیم. موتور پاکسازی ما قادر به حذف انواع بدافزار، مستقل از محل ارجاع آن (registry autoruns) از روی سیستم عامل است. کنسول مدیریت ابری امسی سافت نیز محافظتی مبتنی بر اَبر را فراهم می کند که امکان مدیریت تمامی سیستم ها را  مستقل از مکان فیزیکی به کاربران می دهد.

با در نظر گرفتن این فاکتورها می توانیم امسی سافت را در زمره‌ی آنتی ویروس های نسل بعدی به شما آوریم، اما این بدان معنا نیست که امسی سافت دارای قابلیت هایی جادوییست که دیگر رقبا از آن بهره مند نیستند.

در نهایت حقیقت این است که تفاوتی میان آنتی ویروس های سنتی و نسل بعدی وجود ندارد و این اصطلاح بیشتر نوعی تبلیغات و حقه های بازاریابی شرکت هاست. امسی سافت همواره در تلاش خواهد بود تا بالاترین سطح حفاظت را برای کاربران خود فراهم کند، مستقل از اینکه چه صفتی به آن داده خواهد شد.

روز خوب و محافظت شده ای داشته باشید!

برگرفته از:

?Next generation antivirus: the future or marketing hype

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *