قوی ترین آنتی ویروس – معتبرترین راهنمای فارسی

دانشنامه امنیتی
دوشنبه, ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 9 دقیقه

در ابتدا باید اعلام کنیم که چیزی به عنوان “قوی ترین آنتی ویروس” یا “بهترین آنتی ویروس” بصورت مطلق و همه جانبه نداریم و نمیتوان مدعی شد که مثلا آنتی ویروس کسپرسکی (Kaspersky)، قوی ترین آنتی ویروس دنیاست🙄 یا آنتی ویروس ESET، بهترین آنتی ویروس دنیاست.😕 در اصل هر محصول آنتی ویروسی دارای ویژگی های مثبت و منفی است و هر کاربری با توجه به ارزیابی های خود به بهترین انتخاب خواهد رسید.

ما در این مطلب تلاش میکنیم معیار هایی را در اختیار شما بگذاریم تا بتوانید قوی ترین آنتی ویروس را انتخاب کنید. در این مطلب به موضوعاتی مانند تعریف آنتی ویروس، عملکرد و ویژگی های خاصِ آن ها و همچنین مواردی که هنگام انتخاب قوی ترین آنتی ویروس باید به دنبال آن باشید، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.🙏

آنتی ویروس چیست؟

آنتی ویروس (Anti Virus) یا به عبارت کاملتر و صحیح‌تر، ضد بدافزار (Anti Malware)، همواره بهترین راه حل برای مبارزه با حملات بدافزاری و تاکتیک های مجرمان سایبری بوده و هست. حملات بدافزاری، کلاهبرداری های فیشینگ، باج افزارها، حملات DDoS و غیره، تنها تعداد انگشت شماری از تهدیدات سایبری موجود در اینترنت و شبکه های کامپیوتری هستند که توسط نرم افزار های آنتی ویروس یا همان ضد بدافزار دفع و مهار میشوند. اما بیایید از ابتدا شروع کنیم: نرم افزار آنتی ویروس دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد؟

به شکل مختصر می توان گفت آنتی ویروس، نرم ‌افزاری است که از سیستم و شبکه شما در برابر انواع بدافزار ها شامل ویروس ها، تروجان ها، روتکیت ها، باج افزار ها و… محافظت و از به سرقت رفتن اطلاعات شخصی افراد جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: بدافزار چیست؟ چه تفاوتی بین ویروس‌ و بدافزار وجود دارد؟

نصب، پیکربندی و استفاده از یک آنتی ویروس خوب و با کیفیت، لازم و حیاتی است چرا که میزان خسارت و آشفتگی ناشی از یک حمله موفقیت‌ آمیز بدافزاری را به حداقل می ‌رساند. قبل از اینکه توضیح دهیم چگونه می توانید قوی ترین آنتی ویروس موجود در بازار را مطابق با نیازهای خود بیابید، اجازه دهید بررسی کنیم که یک آنتی ویروس دقیقا چگونه کار می کند؟

آنتی ویروس چگونه کار می کنند؟

اکثر آنتی ویروس های مدرن امروزی دارای چند لایه حفاظتی اصلی هستند که بطور کلی، سه لایه زیر مهم ترین آنها هستند.

1️⃣ محافظت از وبگردی:

تمامی آنتی ویروس های مدرن امروزی از تکنولوژی حفاظت از وبگردی بهره میبرند. این تکنولوژی به شما کمک میکند که در هنگام وبگردی و بازدید وب سایت های مختلف، حریم خصوصی و اطلاعات شما دچار مخاطره نشود. این گارد حفاظتی تمامی وب سایت هایی که شما باز میکنید را با پایگاه داده خود بررسی میکند و در صورتی که مورد مشکوکی را شناسایی کند، از دسترسی شما به آن وب سایت، جلوگیری خواهد کرد.

2️⃣ محافظت لحظه ای از فایل ها:

همه آنتی ویروس ها دارای یک سیستم اسکن لحظه ای (File Guard) هستند. این ویژگی، هر فایلی را بر روی دستگاه (کامپیوتر یا موبایل) شما، در هنگام دانلود، کپی یا اجرا اسکن میکند و در صورتی که اطلاعات فایل با امضای بدافزار های شناخته شده، تطابق داشته باشد، فایل قرنطینه یا حذف خواهد شد.

همه این فرآیندها در پس زمینه انجام می شود و فایل ها تنها زمانی دانلود، کپی یا اجرا می شوند که آنتی ویروس اسکن را به پایان برساند و سالم بودن آنها را تایید کند.

همچنین ویژگی اسکن کامل (Full Scan) نیز در همه آنتی های امروزی در دسترس است. در فرآیند Full Scan، آنتی ویروس تمامی گوشه و کنارِ سیستم عامل شما را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند سیستم عاری از هرگونه بدافزار و ویروس است.

برخی از آنتی ویروس ها اسکریپت های مخرب ActiveX یا Java را نیز مسدود می کنند. پلاگین‌ های مبتنی بر این فناوری ‌ها، می ‌توانند کامپیوتر ها رو به بخشی از یک بات ‌نت تبدیل کنند و یا با حملات drive-by downloads سیستم ها را آلوده کنند.

حملات drive-by download چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟
بیشتر بخوانید: حملات drive-by download چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

در حالت ایده‌آل، اسکنر آنتی ویروس باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • سبک باشد و عملکرد سیستم را تحت تاثیر قرار ندهد.
  • نرخ شناسایی بدافزار بالایی داشته باشید.
  • نرخ تشخیص اشتباه کمی داشته باشد.

3️⃣ شناسایی بر پایه رفتار:

برخی از آنتی ویروس های مدرن تر، از تکنولوژی “رفتارشناسی” نیز استفاده می کنند، به این معنی که اگر فایلی، در هنگام اجرا مانند یک بدافزار رفتار کند، حتی اگر امضای آن در دیتابیس آنتی ویروس یافت نشود، به آن مشکوک خواهد شد و تلاش میکند با بررسی بیشترِ فایل، سالم بودن آن را تایید کند. در صورتی که موفق به تایید نشود، فایل بصورت موقت قرنطینه خواهد شد.

این تکنولوژی در هر آنتی ویروس مدرن امروزی با نام خاصی توسعه پیدا کرده است، در زیر نام تعدادی از آنها را برای شما آورده ایم:

در آنتی ویروس اِمسی سافت (Emsisoft): Behavior Blocker

در آنتی ویروس کسپرسکی (Kaspersky): Behaviour Based Protection and System Watcher

در آنتی ویروس بیت دیفندر (BitDefender): Advanced Threat Defense

در آنتی ویروس نورتون (Norton): SONAR protection

قوی ترین آنتی ویروس چگونه خواهد بود؟

قوی ترین آنتی ویروس، محصول و نرم افزاری است که در ویژگی ها و ساختار های ذکر شده، بهترین تکنولوژی و بروزترین فناوری ها را ارائه دهد. هر آنتی ویروسی که بتواند این سه ویژگی اصلی را با بهترین کارآیی برای شما به ارمغان بیاورد، میتواند انتخاب شما باشد. امروز اکثر آنتی ویروس های برجسته صنعت در دو تکنولوژی ابتدایی یعنی “محافظت از وبگردی” و “محافظت لحظه ای از فایل ها”، دارای بالاتری استاندارد های صنعت هستند.

آنتی ویروس های برجسته ای مانند اف سکیور (F-Secure)، امسی سافت (Emsisoft)، بیت دیفندر (Bitdefender)، اویرا (Avira)، بولگارد (BullGuard) و چند برند دیگر از طریق قراردادهای SDK در این تکنولوژیها در حال همکاری با هم هستند. ولی در ارتباط با تکنولوژی مهم تر و اساسی تر، یعنی گارد مبتنی بر رفتار، تفاوت های زیادی در برند ها دیده میشود. هرچند ارزیابی مستقلی تا به امروز معطوف بر “شناسایی بر پایه رفتار” وجود نداشته است ولی در این میان، برندهایی مانند Emsisoft که جز اولین برند های بودند که این تکنولوژی را در نرم افزار خود پیدا سازی کردند، قابل اعتماد تر هستند.

قوی ترین آنتی ویروس

این نکته نیز قابل ذکر است که بعضی از شرکت ها نسبت به توسعه ماژولهای دیگری مانند Banking Protection ،Webcam Protection و امثالهم اقدام کرده اند که در واقع چیزی فراتر از همان 3 گارد و سیستم حفاظتی گفته شده، نیست.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که آنتی ویروس های مدرن امروزی نیازمند اتصال پیوسته به اینترنت و ارتباط با سرورهای بروزرسانی و حفاظتی خود هستند. نرم افزار های آنتی ویروس در طول روز بصورت پیوسته و در بازه های ساعتی، آخرین بروزرسانی ها دریافت و نصب میکنند.

چگونه قوی ترین آنتی ویروس موجود را مطابق با نیازهای خود خریداری کنید؟

اکنون که می دانید در یک آنتی ویروس بایستی به دنبال چه ویژگی هایی باشید، زمان آن رسیده است که مناسب ترین یا همان قوی ترینِ آن ها را انتخاب کنید. در اینجا 3 روش وجود دارد که می تواند جهت استفاده و خرید آنتی ویروس، مطابق با نیاز هایتان به شما کمک کند:

1️⃣ نظرات کاربران:

مزیت اصلی نظرات کاربران و مقایسه آنتی ویروس ها توسط آن ها این است که متوجه می شوید محصول مورد نظر در زندگی واقعی چگونه عمل می کند. مقایسه کابران می تواند به شما کمک کند تا بفهمید قوی ترین و بهترین آنتی ویروس برای شما کدام است.

انجمن های (Forums) امنیت سایبری: انجمن ‌های امنیت سایبری همچنان بهترین مکان‌ هایی هستند که می‌توانید برای یافتن بررسی‌ ها و مقایسه‌های خوب و قابل اعتماد کاربران بررسی کنید. انجمن های زیر برخی از بهترین انجمن‌ های امنیت سایبری هستند. جایی که می‌توانید تعداد زیادی از نظرات کاربران و تجربیات خوب یا بد آن ها را با محصولات امنیتی پیدا کنید:

Bleeping Computer – Anti-Virus and Anti-Malware Software

Wilders Security Forums – Security Products

MalwareTips Community

QUORA: وب سایت Quora، یک درگاه بسیار معروف پرسش و پاسخ است. شما می توانید سوال مورد نظر خود را بپرسید و کاربران واجد شرایط و حرفه ای به آنها پاسخ می‌دهند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در بین سوالات کاربران دیگر مرور کنید و ببینید آیا پاسخی در آنجا پیدا می‌کنید یا خیر؟ در این سایت می توانید به دنبال دسته بندی های “امنیت کامپیوتر”،  “آنتی ویروس” یا “امنیت اینترنت” باشید. این موضوعات توسط هزاران نفر دنبال می شود، بنابراین یافتن اطلاعات مورد نیاز بسیار آسان است.

QUORA – Anti-Virus Software

QUORA – Internet Security

برای بررسی نظرات کاربران در منابع فوق، شما نیاز دارید که تسلط نسبی به زبان انگلیسی داشته باشید یا حداقل از ابزارهای ترجمه مانند Google Translate استفاده کنید. متاسفانه منبع معتبر و با ارزشی برای نظرات کاربران به زبان فارسی در دسترس نیست، طبق بررسی های ما، انجمن گفتگوی وب سایت soft98، نظرات بروز برخی از کاربران را در خود دارد.

2️⃣ تست موسسه های مستقل و معتبر:

اگر به آنتی ویروس خاصی علاقه‌مند نیستید، سخت است که بتوانید در جریان همه‌ی مزایا و معایب و تغییرات آنتی ویروس‌های مختلف قرار بگیرید. خوشبختانه با مشاهده‌ی نتایج تست‌های مستقل و معتبر، می‌توانید به یک برآیند کلی درباره‌ی گزینه‌ی مورد نظر خود برسید.

موسسات مستقل آزمایشی فراوانی مانند AV-Comparatives ،AV-Test و Virus Bulletin هستند که به تحلیل و بررسی محصولات مختلف می‌پردازند. نتایج این آزمایشات می‌تواند اطلاعات زیادی درباره‌ی نرخ شناسایی بدافزار، عملکرد آنها بر روی کارآیی سیستم، اخطار اشتباه و… در اختیار ما قرار دهد. اینها فاکتورهایی هستند که باید در تصمیم‌گیری شما تاثیر بسزایی داشته باشند.

موسسات تست آنتی ویروس برای قوی ترین آنتی ویروس

نقد و بررسی‌ها را نگاه کنید و دقت کنید که به دنبال منابع مستقل باشید. (نه وبسایت‌هایی که در قبال پول به محصولات رتبه می‌دهند.) مطمئن شوید، نتایجی که می‌بینید منصفانه و به دور از جهت‌گیری است.

emsisoft.co.ir

3️⃣ بررسی های تخصصی:

وبسایت های بسیاری وجود دارند که به تحلیل و بررسی نرم افزارها و آنتی ویروس ها می پردازند. هرکدام از این وبسایت ها ویژگی ها و طرفداران خاص خود را دارند. از معروفترین آن ها می توان به PC World ،Techradar و PC Mag اشاره کرد.

PC Mag

Techradar

PC World

این وب سایت ها با ارائه بررسی های عمیق نرم افزاری و سخت افزاری به شما کمک می کنند تا بهترین محصول را مطابق با نیازهای خود خریداری کنید. حتما اطمینان حاصل کنید که توسعه دهندگان آنتی ویروس مورد نظر شما چه مقدار در مورد رعایت استاندارد های امنیتی جدی هستند. بررسی جزئیات در وبسایت شرکت سازنده می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری نسبت به رویکرد آنها در خصوص بروزرسانی ‌ها و و رفع باگ ها داشته باشید.

به عنوان مثال، انتشار پَچ های امنیتی با جزئیات دقیق، اطلاعات مناسبی در مورد قابل اطمینان بودن شرکت و نرم افزار به شما می دهد و این برای انواع دیگر نرم افزارها نیز صدق می کند، نه فقط آنتی ویروس و برنامه های امنیتی!

سخن پایانی

اکثر آنتی ویروس ها دارای دوره آزمایشی هستند تا به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا واقعا مناسب نیازهای شما هستند یا نه؟ بنابراین در صورتی که بین چند گزینه شک دارید، بهترین روش دانلود آنتی ویروس و استفاده از دوره آزمایشی است. از این طریق می توانید ارزیابی بسیار دقیقی در دنیای واقعی از نرم افزار و حتی تیم پشتیبانی شرکت سازنده داشته باشید.

در نظر داشته باشید که مراحل گفته شده در این مطلب جهت انتخاب قوی ترین آنتی ویروس، برای تمام پلتفرم ها از جمله سیستم عامل های موبایلی مانند اندروید و iOS نیز صدق کرده و معتبر است.

همواره به یاد داشته باشید که آنتی ویروس به تنهایی نمی تواند شما را در اینترنت و فضای مجازی ایمن نگه دارد. یک باور عمومی در زمینه امنیت سایبری وجود دارد که قوی ترین آنتی ویروس، خود شما هستید، به این معنی که قضاوت و آگاهی عمومی شما در اینترنت همیشه باید در اولویت باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *