مصاحبه ای با مدیر عامل امسی سافت: چگونه یک شرکت آنتی ویروس، از راه دور و در مزرعه اداره می شود!

خبرنامه
پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 7 دقیقه

کریستین مِیرول (Christian Mairoll) مدیر عامل شرکت اِمسی سافت است. شرکت Emsisoft در حوزه امنیت سایبری و به صورت خاص در تولید و توسعه آنتی ویروس فعالیت دارد. شرکتی بدون دفتر مرکزی، که تک تک کارکنان آن از راه دور کار می کنند! مِیرول اکنون در نیوزیلند زندگی می کند، جایی که صبح زود کارمندانش را در ایالات متحده و اروپا و در اواخر بعد از ظهر در قاره آسیا را مدیریت می کند.

در طول ساعات ظهر، بار کاری او کمتر می شود و این بهترین زمان برای رسیدگی به گوسفندان و مرغ هایش، باغبانی کردن در کنار همسرش یا حتی رفتن به ساحل برای تفریح است.

برای افرادی که به دنبال راه ‌اندازی یک شرکت از راه دور (remote) هستند، مِیرول به آنها توصیه می‌کند کارکنان قابل اعتمادی که دارای مهارت‌های خود مدیریتی قوی هستند، استخدام کنند.

کریستین مِیرول، موسس و مدیر عامل شرکت امسی سافت (Emsisoft)، بیشتر روز خود را در جلسات کاری آنلاین سپری می کند. با اینحال همیشه برای مزرعه داری و غذا دادن به گوسفندان و جوجه هایش وقت می گذارد!

امسی سافت دفتر مرکزی ندارد و بصورت کاملا ریموت (از راه دور) فعالیت می کند. تمامی کارمندان، کاملاً  از راه دور و در خانه های خود و البته در مورد مِیرول، در مزرعه خود کار می کنند. مِیرول اصالتاً اهل اتریش است. او مزرعه خود را در یکی از روستاهای نیوزیلند در جستجوی یک سبک زندگی آرام و در طبیعت خریداری کرده است.

بعد از مهاجرت به نیوزیلند، او در ابتدا دچار پرواز زدگی (اختلال ساعت داخلی بدن بدلیل سفر هوایی بین منطقه‌های مختلف زمانی) شدیدی شد، اما پس از مدتی و عادت کردن به زمان جدید، متوجه شد که اداره شرکت از راه دور در نیوزیلند برای او بسیار مفید و کارگشاتر است، زیرا مناطق زمانی باعث می‌شود ساعات بیداری او با همکارانش در اروپا، ایالات متحده و آسیا همپوشانی بیشتری داشته باشد. همچنین زمان کافی برای خانواده، تفریح و مراقبت از مزرعه خود را در اختیار داشته باشد.

مِیرول در گفت و گو با بیزینس اینسایدر (business insider) می گوید: همه چیز در نیوزیلند بسیار ساده تر است. با طلوع آفتاب بیدار می شویم، هرگز در ترافیک گیر نمی کنیم، نزدیکترین همسایه ما بیش از 100 متر با ما فاصله ندارد، میوه ها و سبزیجات مان را خود در خانه پرورش می دهیم و در آرامش زندگی می کنیم.

او اشاره میکند، مهمترین دلیلی که امسی سافت یک شرکت تمام ریموت است، کمبود سرمایه است.

مِیرول علاقه ای به کمک گرفتن از سرمایه گذارهای خارجی نداشته است و از طرفی به تنهایی نمی توانست برای جذب نیروی متخصص، با غول های سیلیکون وَلِی مانند گوگل یا فیس بوک رقابت کند. بنابراین تصمیم گرفت نیروهای متخصص خود را از مناطق مختلف جهان جذب کند و یک دستمزد رقابتی متناسب با محل زندگی آن ها ارائه دهد. پس از مدتی امسی سافت پیشرفت زیادی کرد و کارمندان بیشتری استخدام کرد.

در نهایت مِیرول می‌گوید علیرغم چالش‌ هایی که در مدیریت و توسعه  یک شرکت جهانی، آن هم بصورت کاملا ریموت، وجود دارد هرگز قصد افتتاح یک دفتر مرکزی را ندارد. در عوض او معتقد است که فرهنگ کار از راه دور، به یک جنبه اصلی و اساسی از شخصیت امسی سافت (Emsisoft) تبدیل شده است.

یک روز کاری برای مدیر عامل امسی سافت چگونه است؟

بیدار شدن!

او روز کاری خود را حدود ساعت 5 یا 6 صبح شروع و در یک دفتر کوچک که درست در کنار خانه اش ساخته است کار می کند. او دفتر کارش  را “The box” می نامد.

سحرخیزی، به او کمک می کند که ساعات بیداری اش با دیگر کارمندانش در مناطق زمانی مختلف همپوشانی داشته باشد. وقتی وارد سیستم می شود، با انبوهی از ایمیل ها و پیام ها مواجه می شود که باید یکی یکی به آن ها رسیدگی کند.

از آنجایی که اغلب توسعه دهندگان امسی سافت در اروپا زندگی می کنند، جلسات تیم اغلب در صبح زود برگزار می شود چرا که در آن زمان اروپا با نیوزیلند، همپوشانی در ساعات کاری دارد. حوالی ظهر ترافیک کاری او بسیار کمتر می شود چرا که بیشتر کارمندان امسی سافت، ساعت کارشان پایان یافته و شاید در خواب عمیق  باشند!

زمان فراغت

به محض فراغت از ایمیل ها، پیام ها و جلسات کاری، زمان استراحت فرا می رسد. گاهی اوقات او برنامه ریزی پروژه های امسی سافت را نیز در این زمان انجام می دهد. در مواقع دیگر، درگیر مزرعه داری، رسیدگی به گوسفندان و جوجه‌ها است و یا به همسرش در باغبانی و کارهای خانه کمک می‌کند.

او در گفت و گو با بیزینس اینسایدر (business insider) می گوید: 18 سال پیش (2003 میلادی) که تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم، تلاش کردم تا حد امکان از تقویم و برنامه های منظم اجتناب کنم و آزادی شخصی خود را از بین نبرم. اداره یک کسب و کار ریموت، به من احساس آزادی و برتری می دهد.

او گهگاهی به ساحل می رود و عکاسی می کند. با اینکه از نظر تئوری می تواند در ساحل هم کار کند، ترجیح می دهد این زمان را صرف استراحت و تفریح کند. مردم معمولا هنگام تبلیغ  مشاغل ریموت (از راه دور)، از عبارت کار کردن در پارک یا در ساحل استفاده می‌کنند، اما از نظر مِیرول کار کردن در این محیط ها ایده‌ ی وحشتناکی است. چرا که انجام هرکار جدی و خلاقانه ای نیاز به تمرکز و یک محیط آرام دارد.

عصر همکارانش در آسیا شروع به کار می کنند و نوبت رسیدگی به مسائل آن هاست. او سعی می کند نهایتا تا ساعت 7 یا 8 شب کار را تمام کند. مابقی زمان روز را با خانواده صرف آشپزی، تماشای فیلم و یا استراحت می کند.

یک روز کاری برای کریستین مِیرول (Christian Mairoll) مدیر عامل شرکت آنتی ویروس امسی سافت
یک روز کاری برای کریستین مِیرول (Christian Mairoll) مدیر عامل شرکت امسی سافت

توصیه هایی به مدیران کسب و کارهای ریموت (از راه دور)

مِیرول می گوید که اکنون نمی تواند راه دیگری را برای مدیریت ِکسب و کار تصور کند.

“زمانی که کار تمام ریموت را شروع کردم، برایم خیلی جدید و خاص بود. اما دیگر آن را به عنوان یک چیز غیر معمول نمی بینم. در حال حاضر، این بخشی از شخصیت امسی سافت است و من راه بهتری را برای اداره آن متصور نیستم.”

توصیه او به شرکت هایی که تمایل دارند مانند امسی سافت، ریموت کار کنند، این است که برای اداره یک شرکت تمام ریموت باید بسیار متعهد باشند. اگر نمی توانند متعهد شوند که کل شرکت را از راه دور مدیریت کنند، اصلاً این کار را شروع نکنند. همچنین ایده یک شرکت نیمه ریموت نمی تواند ایده خوبی باشد و نهایتا به شکست می انجامد، چرا که انسجام و ارتباط کافی میان کارمندان اداری و کارمندان از راه دور برقرار نخواهد شد.

او تاکید دارد، به کارمندانی که با آن ها کار می کنید، اعتماد کنید و تنها افرادی را استخدام کنید که مهارت های خود مدیریتی قوی دارند. در فرآیند استخدام بسیار دقیق و سختگیر عمل کنید و افرادی که نظم شخصی و تعهد کافی ندارند را، جذب نکنید.

در ادامه مِیرول میگوید: من در این سال ها تجربه کافی در زمینه استخدام افراد پیدا کرده ام، بطوری که در حال انجام یک مصاحبه شغلی، به راحتی می توانم در عرض چند دقیقه تشخیص دهم که آیا این شخص مناسب این موقعیت شغلی هست یا خیر؟، همچنین از نظر شخصیتی  با فرهنگ تیمی و تجاری امسی سافت همخوانی دارد یا خیر؟

بزرگترین چالش در مصاحبه ها و جلسات آنلاین، برقراری ارتباط با افراد در سطح شخصی (غیرکاری) است که می تواند فرآیند استخدام و همکاری را دشوار کند. در ابتدا مِیرول سعی کرد با اجاره یک دفتر کار مشترک، کمبود تعامل اجتماعی را برطرف کند، اما به سرعت متوجه شد که این روش ناکارآمد و بیشتر ساختگی است. بنابراین پس از 6 ماه این ایده را متوقف ساخت.

امسی سافت یک چَت روم اختصاصی برای صحبت و تعامل در مورد موضوعات غیر کاری و شخصی برای کارکنان خود دارد و برخی از آن ها بعد از کار، با هم بازی های آنلاین انجام می دهند. مِیرول می گوید فقط با چهار نفر از اعضای تیم شخصا ملاقات کرده است و با بقیه افراد از طریق روش های آنلاین در ارتباط است.

او می گوید در فرهنگ دورکاری، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید، همکاران شما انسان هستند، نه فقط نوتیفیکیشن ها و ایمیل هایی که بر روی صفحه نمایش ظاهر می شوند.

از نظر مِیرول، امروزه همه شرکت ها بر کار موثر تمرکز کرده‌ اند و زمان زیادی برای ایجاد روابط اجتماعی میان کارکنان باقی نگذاشته اند، بنابراین اگر افراد به این واقعیت توجه نکنند که همکارانشان انسان‌ های واقعی هستند، روابط میان آن ها روز به روز ماشینی تر خواهد شد. ایجاد روابط اجتماعی موثر و پیوندهای قوی میان کارمندان، در یک شرکت ریموت مانند امسی سافت به تلاش بیشتری نیاز دارد، اما به هیچ وجه نمی توان آن را به عنوان یک مانع بزرگ بر سر راه در نظر گرفت.

روز خوب بدون بدافزاری داشته باشید!

برگرفته از:

This is what a workday looks like for a CEO who runs his entire 40-employee tech company from a farm in New Zealand

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *