حملات سایبری به تاسیسات نفتی اروپا

خبرنامه
شنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 3 دقیقه

حملات سایبری به تاسیسات نفتی اروپا و چند شرکت حمل و نقل و نگهداری فرآورده های نفتی

سیستم های IT شرکت های Oiltanking آلمان، SEA-Invest بلژیک و Evos هلند، تحت تاثیر حملات سایبری به تاسیسات نفتی اروپا مختل شده اند. در مجموع ده ها پایانه نگهداری و حمل و نقل نفت در سراسر جهان، تحت تاثیر این حملات سایبری قرار گرفته اند و طبق گزارش شرکت ها، این حملات در آخر هفته رخ داده اند.

کارشناسان هشدار می دهند که ممکن است این حمله هماهنگ شده باشد. مطابق گزارشات سیستم فناوری اطلاعات هر سه شرکت از کار افتاده یا با اختلال شدیدی مواجه شده اند.

دادستان های بلژیکی در خصوص حملات سایبری که ترمینال های شرکت SEA-Invest از جمله بزرگترین ترمینال این شرکت در آنتورپ به نام SEA-Tank را تحت تاثیر قرار داده اند، در حال تحقیق هستند.

سخنگوی این شرکت گفته است که تمام درگاه های آنها در اروپا و آفریقا در روز یکشنبه آسیب دیده اند.

این شرکت در تلاش برای فعال کردن یک سیستم پشتیبان به صورت آنلاین است، اما به گفته آنها بیشتر حمل و نقل مایعات شرکت دایر است.

سخنگوی این شرکت گفت که آنها از حملات سایبری انجام گرفته در دیگر شرکت ها آگاه هستند. با این حال تحقیقات مرتبط بودن این حملات را مشخص نکرده است.

سخنگوی شرکت Evos هلند به BBC گفته است، اختلالِ سرویس های IT در ترمینال های شهرهای ترنوزن، گنت و مالت باعث ایجاد تاخیر در فعالیت های شرکت شده است.

محدود شدن ظرفیت شرکت های قربانی حملات سایبری

در روز دوشنبه، شرکت Oiltanking Deutschland GmbH & Co. KG که به ذخیره و حمل و نقل نفت، سوخت خودرو و سایر فرآورده های نفتی می پردازد، اعلام کرد که هک شده است.

این شرکت اعلام کرده که مجبور شده است با ظرفیت محدودی به فعالیت فعالیت خود ادامه دهد و درحال تحقیق درباره این حمله است.

به گفته برخی از گزارش ها، این یک حمله باج افزاری است که در آن هکرها اطلاعات را رمزگذاری کرده و تا زمان دریافت باج، سیستم های کامپیوتری و اطلاعات مهم از دسترس خارج اند.

در ماه مِی سال گذشته، با حمله یک باج افزار به شرکت Colonial Pipeline تامین کننده نفت آمریکا، عرضه این شرکت به سراسر ایالات متحده کاهش یافت و چند ایالت وضعیت اضطراری اعلام کردند.

شرکت Colonial Pipeline، قربانی حملات سایبری در سال 2021
شرکت Colonial Pipeline، قربانی حملات سایبری به تاسیسات نفتی در سال 2021 در آمریکا

کارمند یک شرکت بزرگ باربری هلندی به BBC گفت که زنجیره تامین بار بندر دچار اختلال شده است.

این کارمند گفت، اولین بار در روز سه شنبه با کاهش یافتن سرعت تحویل نفت، متوجه مشکلات شدند. او گفت کارها بسیار کندتر از حد معمول انجام می گیرند.

این اختلال درحالی ایجاد شده است که تنش های بین اوکراین و روسیه همچنان بالاست و نگرانی برای افزایش قیمت انرژی زیاد شده است.

کارشناسان امنیت سایبری، نسبت به این نتیجه گیری محتاط هستند که این حوادث چندگانه، ممکن است نتیجه تلاش هماهنگ شده ای برای ایجاد اختلال در بخش انرژی قاره اروپا باشد.

Brett Callow تحلیلگر امنیتی در شرکت امنیت سایبری امسی سافت Emsisoft گفته است: بعضی از بد افزارها، ایمیل ها و لیست مخاطبان را جمع آوری کرده و از آنها برای ارسال خودکار اسپم با لینک یا فایل های مخرب استفاده می کنند. به این ترتیب شرکت هایی با روابط مشترک ممکن است به سرعت آسیب ببینند.

مشاهده گروهی از حملات سایبری مبتنی بر یک بخش یا جغرافیای خاص، دقیقا به همین علت است.

توضیح محتمل دیگر این است که تمام شرکت ها از نرم افزاری مشابه برای مدیریت فعالیت های خود استفاده می کنند که ممکن است توسط هکرها به هک شده باشد.

روز خوب و بدون بدافزاری داشته باشید!

برگرفته از:

European oil facilities hit by cyber-attacks

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *