بروزرسانی خودکار سیستم عامل و نرم افزارها با ابزارهای بروزرسانی خودکار

دانشنامه امنیتی
دوشنبه, ۲۸ تير ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 7 دقیقه

بطور کلی کامپیوترهایی که بروزرسانی خودکار آن ها فعال است و بصورت مرتب بروز می شوند، در برابر حملات سایبری بسیار ایمن تر از سیستم های بروز نشده و قدیمی هستند. شرکت های بزرگ همواره از راهکارها و ابزارهای ویژه ای برای بروزرسانی خودکار نرم افزارهای موجود در شبکه و سازمان خود استفاده می کنند. متاسفانه این راه حل های پیچیده در بیشتر مواقع فراتر از دسترس شرکت های کوچک و کاربران خانگی است. اما ابزارهای خوب دیگری نیز برای این طیف از کاربران وجود دارند که می توانند سیستم عامل ها و برنامه ها را بروز نگه داشته و امنیت لازم را فراهم کنند.

اغلب حملات سایبری از طریق اسکپلویت های موجود در سیستم رخ می دهند. در واقع بدافزارها با هدف قرار دادن آسیب پذیری های موجود در یک سیستم عامل یا نرم افزار، به کامپیوتر شما نفوذ کرده و آن را آلوده می کنند و یا اینکه زمینه حملات گسترده تری را ایجاد خواهند کرد. در نتیجه کاربرانی که از ابزارهای شخص ثالث در کامپیوتر خود استفاده می کنند، باید بروزرسانی پیوسته این برنامه ها را حتما به خاطر داشته باشند و ترجیحا از قابلیت بروزرسانی خودکار استفاده کنند، چرا که بارها و بارها شاهد آلوده شدن سیستم ها از طریق آسیب پذیری های موجود در  برنامه های شخص ثالث (برای مثال Adobe Acrobat)  بوده ایم.

آسیب پذیری های موجود در ابزارهای دیگری همچون جاوا و یا فلش پلیرها نیز به کَرات مورد هدف مجرمان سایبری قرار گرفته است.

در این مطلب با داشتن یک مرور کلی و همچنین معرفی چند ابزار مفید و موثر برای بروزرسانی خودکار سیستم عامل و نرم افزارها، با شما خواهیم بود.

بروزرسانی خودکار سیستم عامل های ویندوز و مَک

 بروزرسانی خودکار سیستم عامل ها بسیار آسان تر از نرم افزارهای شخص ثالث است. ویندوز و مَک دارای ابزارهای اختصاصی برای بروزرسانی سیستم عامل بصورت خودکار هستند. در مَک می توانید این ابزار را در قسمت “System Preferences” و “Software Update” پیدا کنید.

پنجره بروزرسانی سیستم عامل مَک (Mac)
پنجره بروزرسانی سیستم عامل مَک (Mac)

در ویندوز 10 نیز این ابزار در قسمت “Settings” و “Update & Security” موجود است. بطور پیش فرض این ابزارها، عملیات بروزرسانی را بصورت خودکار انجام می دهند. در مقایسه با ویندوز 7 یا 8، ویندوز 10 دیگر اجازه غیرفعال کردن مداوم بروزرسانی سیستم عامل را نمی دهد و این مساله موجب ارتقا امنیت در ویندوز 10 شده است. در حال حاضر کاربران فقط مجاز به توقف موقتی بروزرسانی هستند.

پنجره بروزرسانی سیستم عامل ویندوز
پنجره بروزرسانی سیستم عامل ویندوز

بروزرسانی خودکار نرم افزارها در مَک

بروزرسانی نرم افزارها در مک و ویندوز بسیار متفاوتند. در سیستم عامل مک تقریبا تمامی برنامه های نصب شده را می توان در App Store بروز کرد و چنانچه برنامه شما از App Store نباشد، معمولا بصورت خودکار، نسخه های جدید نرم افزار به اطلاع شما خواهد رسید و از شما می خواهد برنامه ی مورد نظر را از طریق لینک پیشنهاد شده بروز کنید. به همین دلیل است که کاربران مک معمولاً به هیچ نرم افزار مخصوص بروزرسانی نیاز ندارند. اگر می خواهید مطمئن شوید که همه برنامه ها به طور قطع بروز هستند، می توانید به عنوان مثال از نرم افزار MacUpdater استفاده کنید. در صورت بروز نبودن بعضی از برنامه ها، می توانید با استفاده از این ابزار تا 10 عدد نرم افزار را کاملا رایگان بروزرسانی کنید اما بروزرسانی های بیشتر شامل هزینه های جزئی می شود. استفاده از این ابزار بسیار آسان است و تنها با یک کلیک بروزرسانی برنامه مورد نظر انجام خواهد شد.

ابزارهای بروزرسانی خودکار برنامه های ویندوزی برای کاربران خانگی و سازمانی (Patch Management)

برای ویندوز، بروزرسانی خودکار برنامه ها داستانی کاملاً متفاوت است. برخی از آن ها بصورت خودکار نسخه جدید را به شما اطلاع می دهند و از شما می خواهند برنامه مورد نظر را بروز کنید، مانند مرورگرها و دیگر برنامه های مشهور و پر استفاده. اما بسیاری از برنامه های دیگر به شما اطلاعی در این خصوص نمی دهند. برخی از نرم افزارهای امنیتی (آنتی ویروس ها) در حال حاضر ویژگی بروزرسانی نرم افزارها (Patch Management) را  به همراه برنامه خود ارائه می دهند.

به طور معمول، بروزرسانی دستی نرم افزارهای شخص ثالث امکان پذیر است، اما با گذشت زمان، این موضوع تا حدی خسته کننده خواهد شد. بنابراین استفاده از ابزارهای مخصوص این کار بسیار معقولانه تر است.

انتخاب های بسیار گسترده ای وجود دارد و قطعا همه این موارد را نمی توان در این مطلب معرفی کرد. در نتیجه ما دو ابزار از کارآمدترین محصولات موجود را به عنوان نماینده هر گروه معرفی می کنیم. برای کاربران خانگی پیشنهاد ما استفاده از ابزار بروزرسانی Patch My PC است. از این ابزار می توانید به صورت کاملا رایگان استفاده کنید:

پنجره ابزار بروزرسانی Patch My PC
پنجره ابزار بروزرسانی Patch My PC

برای سازمان ها و شرکت های کوچک و متوسط، پیشنهاد ما استفاده از ابزار بروزرسانی  Patch Manager Plus است. این ابزار به مدت 30 روز برای تعداد نامحدود سیستم قابل استفاده می باشد. اما پس از 30 روز، تنها بر روی 25 عدد کامپیوتر بصورت رایگان در دسترس خواهد بود.

پنجره ابزار بروزرسانی  Patch Manager Plus
پنجره ابزار بروزرسانی  Patch Manager Plus

بروزرسانی خودکار سریع و آسان سیستم های خانگی

استفاده از ابزار Patch My PC بسیار ساده است. پس از انجام تنظیمات معمول اولیه مانند انتخاب زبان و غیره، کافیست در سمت چپ پنجره، برنامه هایی که نیاز به بروزرسانی دارند و هایلایت شده اند را تنها با یک کلیک بروزرسانی کنید. پس از آن عملیات بروزرسانی کاملا بی سرو صدا و در پس زمینه سیستم انجام خواهد شد و هیچ پنجره مزاحمی باز و بسته نمی شود.

بروزرسانی خودکار سریع و آسان برای شرکت های کوچک و متوسط

Patch My PC برای کاربران خانگی مناسب است و برای شرکت های کوچک و متوسط (5 تا 25 کامپیوتر) کارآمد نیست، چرا که بسیار زمان بر است و مدیر شبکه هیچ اطلاعی در مورد وضعیت کلی سیستم ها ندارد. استفاده از راهکارهای پیچیده که بیشتر شرکت های بزرگ از آن بهره می برند نیز بسیار دشوار و هزینه بر است. Patch Manager Plus از نظر ساختار و پیکربندی، برای شرکت های کوچک و متوسط بسیار مناسب است و به مدت 30 روز بدون محدودیت قابل استفاده می باشد. پس از این 30 روز، بر روی 25 عدد کامپیوتر بصورت رایگان در دسترس خواهد بود.

راهکارهای حرفه ای که نیاز به دانش IT دارند نیز توسط این سرویس ارائه می شود که می تواند بر روی یک سرور ویندوزی یا روی کامپیوتر کلاینت به عنوان سرور جایگزین نصب شود. در عین حال نسخه ابری نیز موجود است. در هر دو مورد، داشتن حساب کاربری آنلاین ضروری است. این حساب فقط به یک نام و آدرس ایمیل نیاز دارد و دیگر هیچ.

اگر سرویس Active Directory در شرکت موجود باشد، می توان از این طریق برای توزیع پچ های لازم استفاده کرد. در غیر اینصورت می توانید فایل نصب اختصاصی نرم افزار را بصورت دستی برای کلاینت ها توزیع و نصب کنید. ایستگاه های کاری مختلف در پنل موجود، می توانند کاملا مدیریت و پیکربندی شوند. می توانید تنظیم کنید که کدام یک از برنامه ها بروزرسانی گردد و یا اینکه کدام یک از لیست بروزرسانی ها حذف شود.

با Patch Manager Plus، کاربران می توانند نه تنها برای برنامه های ویندوزی بلکه برای بسیاری از برنامه های غیر مایکروسافت نیز بروزرسانی انجام دهند. یک ویژگی بسیار جالب دیگر نیز وجود دارد: سرور می تواند به عنوان ایستگاه توزیع بروزرسانی برای کلاینت های موجود در شبکه عمل کند و ترافیک مصرفی شبکه را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

بروزرسانی خودکار سیستم عامل های اندروید و iOS

اندروید و iOS معمولا به شکل مرتب بروزرسانی سیستم عامل های خود را ارائه می دهند و کاربران را نسبت به آن مطلع می سازند. در اندروید بازه این بروزرسانی ها به سازنده دستگاه بستگی دارد و معمولاً بروزرسانی های دستگاه فقط برای 2 یا 3 سال ارائه می شود که حاوی بروزرسانی های امنیتی گوگل است.

برای بررسی آخرین وضعیت بروزرسانی و دریافت پچ های امنیتی، کافیست در اندروید به این آدرس مراجعه کنید:

Settings > System > About > Android security patch level

لطفا توجه داشته باشید که در بعضی از دستگاه ها ممکن است این مسیر کمی متفاوت باشد.

برای iOS نیز می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

Settings > General > Software Update

اگر نسخه جدیدی وجود داشته باشد، در این جا می توانید آن را دریافت کنید. اپل همچنان بروزرسانی هایی برای دستگاه های قدیمی ارائه می دهد.

وقتی صحبت از برنامه های بروز نشده باشد، دستگاه های iOS و اندروید همیشه با فروشگاه های خود در ارتباط هستند و به محض قرار گرفتن دستگاه در یک شبکه wi-fi، بروزرسانی های مورد نیاز را بصورت خودکار انجام می دهند. در صورت فعال نبودن بروزرسانی خودکار، توصیه می کنیم به صورت دستی بررسی کنید که آیا نسخه جدیدی وجود دارد یا خیر.

بروزرسانی نرم افزارهای iOS در App Store
بروزرسانی نرم افزارهای iOS در App Store
بروزرسانی نرم افزارهای اندروید در Play Store
بروزرسانی نرم افزارهای اندروید در Play Store

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، فروشگاه اپل با نام “App Store” و فروشگاه اندروید با عنوان “Play Store”، می توانند بروزرسانی خودکار برنامه های موجود در دستگاه شما را انجام دهند. در هر دوی این فروشگاه ها، کاربران می توانند لیست نرم افزارهای موجود را به همراه بروزرسانی های آن ها بررسی و دریافت کنند.

روز خوب و بدون بدافزاری داشته باشید!

برگرفته از:

Software & System Updates for More Security

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *