کامل ترین راهنمای انتخاب بهترین آنتی ویروس به زبان فارسی

دانشنامه امنیتی
دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 10 دقیقه

با توجه به تولید بیش از 450 هزار بدافزار مختلف که بصورت روزانه منتشر می شوند، واضح است که همه به یک آنتی ویروس خوب نیاز داریم. با این حال، انتخاب بهترین آنتی ویروس، می تواند چالش برانگیز باشد. گزینه های بسیاری در بازار ایران پیش روی شماست، از محصولات بسیار ساده گرفته تا آنتی ویروس هایی که پر از قابلیت‌های امنیتی هستند و دسته‌ای که بین این دو گروه قرار می‌گیرند.

هدف ما این است که شما را در مسیر انتخاب یک محصول مناسب راهنمایی کنیم، بنابراین در ادامه این مقاله به ۱۳ نکته با ارزش که در هنگام انتخاب آنتی ویروس باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید، می پردازیم. پیشنهاد می کنیم لیست آنتی ویروس‌های مدنظر خود را تهیه کرده و با این مقاله همراه شوید. اگر گزینه‌های شما با مواردی که در زیر ذکر می‌شود مطابقت ندارد، بهتر است آن‌ها را حذف کنید.😉

1. حفاظت فایل و نرخ شناسایی بالا

برای انتخاب یک آنتی ویروس خوب، مهم‌ترین فاکتور این است که ببینیم این برنامه تا چه حد می‌تواند از سیستم شما در برابر انواع بدافزار، خطرات شناخته شده و ناشناخته محافظت کند.

با توجه به این که نرخ محافظت در بسیاری از محصولات معتبر صنعت آنتی ویروس بالای ۹9% است، توجیهی برای استفاده از محصولات امنیتی غیراستاندارد وجود ندارد. آنتی ویروس هایی که به صورت پیوسته نرخ شناسایی ضعیفی را ثبت می کنند، از لیست خود حذف کنید.

2. حفاظت از وبگردی

با پیچیده‌تر شدن و خطرناکتر شدن بدافزارها، دیگر اتکای صرف بر یک سیستم حفاظتی سنتی عاقلانه نیست. در عوض بهتر است به دنبال آنتی ویروسی باشید که در سیستم دفاعی‌ خود چندین لایه‌ی حفاظتی مختلف دارند. برای مثال، یک ماژول حفاظت وب برای مسدود کردن URL های آلوده و مشکوک به شدت نیاز است. آنتی ویروس امسی‌سافت این رویکرد چند لایه‌ای را با استفاده از تکنولوژی اسکنر دو موتوره خود، به یک سطح بالاتر برده تا احتمال شناسایی و حذف انواع بدافزار ها را افزایش دهد. علاوه بر این در آنتی ویروس امسی‌سافت از یک سیستم رفتارشناسی پیشرفته برای نظارت بر عملکرد نرم افزارها نیز استفاده شده است.

3. بررسی گواهی SSL

تا اواسط سال ۲۰۱۷، بیش از نیمی از وبسایت‌های اینترنتی به پروتکل SSL مهاجرت کردند. این پروتکل اطمینان مید‌هد که تمام محتوای وبسایت رمزنگاری می‌شود تا هیچ‌کس نتواند در حین نقل و انتقال، به آن‌ها دسترسی یابد. اگرچه گواهی SSL معتبر و مورد اعتماد است ولی همین پروتکل در بعضی از آنتی ویروس‌ها مشکل‌ساز شده، چرا که بسیاری از آنتی ویروس ها برای شناسایی و مسدود کردن یک وبسایت آلوده، بایستی محتوای آن را کاملا بررسی کنند. با توجه به این که SSL یک سیستم رمزنگاری سراسری است، اسکن محتوای وبسایت‌ها از لحاظ فنی غیرممکن است، مگر این که خود آنتی ویروس یک پروکسی محلی SSL بسازد تا گواهینامه‌های امنیتی وبسایت‌ها را شبیه‌سازی کند.

 این یک روش بسیار خطرناک برای استفاده از این فناوری است، زیرا ممکن است همه چیز اشتباه پیش برود. در بدترین حالت ممکن، این حالت می تواند کاربر را متقاعد کند یک وبسایت، کاملا استاندارد و ایمن رمزنگاری شده است، در حالی که اصلا اینطور نیست. امسی‌سافت ثابت می‌کند که حفاظت از وبگردی، بدون خدشه وارد کردن به مفهوم امنیت SSL قابل انجام است. اگر نگران امنیت SSL خود هستید، راهکار فیلترینگ مبتنی بر سرورهای DNS، راه حل پیشنهادی امسی سافت است.

4. رفتارشناسی

اسکنرهای امضا محور برای شناسایی بدافزارهای شناخته شده (آن‌هایی که قبلاً شناسایی شده‌اند) عالی هستند، ولی کارآمدی آن‌ها در مواجهه با حملات بدافزاری کاملاً جدید (Zero-Day) بسیار پایین است. تهدیدات جدید معمولاً در عرض چند دقیقه کل جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و پیش از آن که آنتی ویروس‌ها بتوانند به بروزرسانی دیتابیس امضاهای خود فکر کنند، میلیون‌ها دستگاه آلوده شده است.

برای مقابله با این ریسک، برخی از آنتی ویروس ها از سیستم‌های رفتارشناسی پیشرفته استفاده می‌کنند. ماژولی که قادر به شناسایی الگوهای رفتاری متخاصم است و قبل از این که این بدافزارها تغییری در سیستم ایجاد کنند، می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند. یک سیستم رفتارشناسی خوب، تنها فناوری است که می‌تواند به شکل قابل اطمینان از کامپیوتر شما در برابر تهدیدات نوظهور (Zero-Day)  محافظت کند و در هنگام انتخاب آنتی ویروس هم باید به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته شود.

5. حریم خصوصی

سیاست های مربوط به حریم خصوصی آنتی ویروس مدنظر خود را بررسی کنید. برخی از آنتی ویروس ها به شدت از کامپیوتر شما اطلاعات جمع آوری می‌کنند تا محصولات خود را بهبود ببخشند. هرچند این اطلاعات معمولاً به صورت ناشناس در اختیار سازنده قرار می‌گیرد، ولی بعضی محصولات می‌توانند از کامپیوتر شما بر روی فضای ابری خودشان، فایل آپلود کنند.

باید بتوانید به شرکت سازنده‌ی آنتی ویروس خود اعتماد داشته باشید و اطمینان پیدا کنید که با فایل‌های شما مسئولانه، اخلاقی و ایمن برخورد کند.

چرا که ممکن است یک فایل خصوصی هم به عنوان بخشی از این فایل‌ها برای سازنده ارسال شود. این مورد به ویژه برای شرکت‌هایی که با اطلاعاتِ شدیداً خصوصی کاربران سروکار دارند مثل بیمارستان‌ها و همچنین شرکت‌هایی که از هر گونه نشر و لو رفتن اطلاعات خود هراس دارند، اهمیت دارد.

6. اخطارهای اشتباه (False Positives)

تشخیص اشتباه یک برنامه‌ی امن به عنوان یک برنامه‌ی خطرناک و آلوده، اصطلاحاً False Positives نامیده می‌شود. در هنگام انتخاب یک آنتی ویروس خوب باید این معیار را مدنظر قرار دهید.

شاید بپرسید چرا؟

اگر آنتی ویروس یکی از فایل‌های سالم شما را به عنوان تهدید شناسایی کند، با آن فایل مانند یک بدافزار رفتار کرده و آن را قرنطینه یا کلاً حذف می‌ کند. این کار در بسیاری از موارد باعث می‌شود آن نرم افزار از کار بیفتد. این موضوع برای بسیاری از آنتی ویروس‌ها یک چالش همیشگی است.

خیلی از شرکت‌های سازنده‌ی آنتی ویروس با دستکاری مرزهای شناسایی از پس این مشکل برمی‌آیند، اما این موضوع می‌تواند تاثیر معکوس هم داشته باشد و به کاهش ضریب شناسایی منجر شود. در حالت ایده‌آل، باید به دنبال آنتی ویروسی باشید که هم ضریب شناسایی خوبی داشته باشد و هم False Positives آن کم باشد.

7. کارآمدی

ضریب بالای حفاظت تنها بخشی از معادله را تشکیل می‌دهد. اگرچه لازم نیست آنتی ویروس ها ظاهر زیبایی داشته باشند، ولی استفاده از آن‌ها باید برای کاربران حرفه‌ای و معمولی راحت باشد.

بهترین نرم‌افزارهای آنتی ویروس ترکیبی از ظاهر و توان عملکردی مناسب را ارائه می‌دهند. به دنبال محصولی با رابطی کاربر پَسند باشید. محصولی که جابجا شدن در بخش‌های مختلف آن آسان باشد و تنظیماتش به راحتی بر اساس نیازهای شما تنظیم شود. اگر آنتی ویروس مدنظر شما منوها و تنظیمات متعددی دارد که بدون مراجعه کردن به اینترنت قابل درک نیست، شاید بهتر باشد آن را از لیست خود حذف کنید.

8. تاثیرگذاری بر روی سیستم

اگر آنتی ویروس شما باعث کند شدن سیستم می‌شود، حتی با داشتن بهترین ضریب شناسایی هم نباید امتیاز ویژه‌ای برای انتخاب کردن آن قائل شوید. آنتی ویروس هایی که به خوبی بهینه‌سازی نشده‌اند و یا ویژگی های امنیتی اضافه دارند، چیزی جز دردسر برای شما نیستند. یک آنتی ویروس خوب باید چابک و کارآمد باشد و تاثیر کمی روی منابع کامپیوتر بگذارد. برای مثال یک آنتی ویروس باید بتواند سیستم را به سرعت اسکن کند و روی زمان بوت تاثیر منفی نگذارد.

9. قابلیت های گوناگون

در مقایسه‌ی آنتی ویروس‌های مختلف، طبیعتاً با محصولاتی مواجه می‌شوید که پر از ویژگی‌های کاربری گوناگون هستند. برای مثال، برخی دارای یک فایروال مستقل، سیستم‌ کنترل مخصوص والدین، مسدودسازهای محتوا، افزونه‌های مرورگر، برنامه‌های مدیریت پسورد، پشتیبان‌گیرهای اَبری و مجموعه‌ای از ابزارهای امنیتی دیگر هستند. اگرچه شاید این طور به نظر برسد که این محصولات بهتر می‌توانند از شما محافظت کنند، ولی اول باید از خودتان بپرسید که آیا واقعاً قرار است از این ویژگی‌ها استفاده کنید یا نه؟

برای نمونه اگر فرزندی ندارید، داشتن ابزاری برای محدود کردن دسترسی کودکان به وبسایت‌های نامناسب به درد شما نمی‌خورد. اگر از سرویس‌های پشتیبان‌گیری شخص ثالث استفاده می‌کنید نیز، قابلیت پشتیبان‌گیری آنتی ویروس فایده‌ای به حال شما ندارد. به علاوه، امروزه فایروال‌های جداگانه هم دیگر زائد هستند و فایروال ویندوز به خوبی توان رقابت با محصولات دیگر را دارد.

در یک کلام، از آنتی ویروس‌هایی که اجزا و ویژگی‌های اضافه و بی‌کاربرد دارند صرف‌نظر کنید. آنتی ویروس شما باید سبک و راحت باشد و منابع سیستم شما را بیهوده درگیر نکند.

10. نقد و بررسی‌ آنتی ویروس ها

اگر به آنتی ویروس خاصی علاقه‌مند نیستید، سخت است که بتوانید در جریان همه‌ی مزایا و معایب و تغییرات آنتی ویروس‌های مختلف قرار بگیرید. خوشبختانه با مشاهده‌ی نتایج تست‌های مستقل و پیشنهادات کاربران، می‌توانید به یک برآیند کلی درباره‌ی گزینه‌ی مورد نظر خود برسید.

موسسات مستقل آزمایشی فراوانی مانند AV-Comparatives ،AV-Test و Virus Bulletin هستند که به تحلیل و بررسی محصولات مختلف می‌پردازند. نتایج این آزمایشات می‌تواند اطلاعات زیادی درباره‌ی نرخ شناسایی و اخطار اشتباه در اختیار شما قرار دهد. اینها دو فاکتوری هستند که باید در تصمیم‌گیری شما تاثیر بسزایی داشته باشند.

نقد و بررسی‌ها را نگاه کنید و دقت کنید که به دنبال منابع مستقل باشید. (نه وبسایت‌هایی که در قبال پول به محصولات رتبه می‌دهند.) مطمئن شوید که نتایجی که می‌بینید منصفانه و به دور از جهت‌گیری است.

11. پشتیبانی فنی

یکی از فاکتورهایی که اغلب به هنگام انتخاب یک آنتی ویروس خوب از نظرها دور می‌ماند، کیفیت تیم پشتیبانی است. در اکثر موارد، سیستم پشتیبانی چیزی فراتر از چت‌بات‌ها، پاسخ‌دهی خودکار ایمیلی و Forum پاسخ‌گویی به مشتریان است. چراکه هیچ یک از این‌ها در صورت وقوع بحران به کار مشتری نمی‌آید. در بسیاری از نقد و بررسی‌ها، چند خطی را به صحبت درباره‌ی پشتیبانی محصولات اختصاص می‌دهند. شما هم باید مطمئن شوید که قبل از نهایی کردن تصمیم خود حتماً این بخش را بخوانید. اگر آنتی ویروس مورد نظر شما پشتیبانی خوبی ندارد، شاید بهتر باشد آن را از لیست خود حذف کنید.

این جا در امسی‌سافت، مفتخریم بگوییم که پشتیبانی ما با سرعت بسیار بالا و بدون قید و شرط در اختیار شما است. تیم پشتیبانی ما از طریق مرکز تماس، ایمیل و سیستم ارسال درخواست تیکت، بصورت منظم آماده پاسخ گویی به شماست.❤

12. قیمت

با یک جستجوی ساده به راحتی می‌توانید دوجین آنتی ویروس رایگان پیدا کنید که ادعا می‌کنند قابلیت‌های آن‌ها توانایی رقابت با نرم‌افزارهای پولی بازار را دارد. هرچند این برنامه‌های رایگان از هیچ بهتر هستند، (این که آیا از ویندوز دیفندر بهتر هستند یا نه بحث دیگری است) اما یک حقیقت ساده را باید به یاد داشته باشید، در این دنیا هیچ چیز رایگانی وجود ندارد.

من هم مثل همه‌ی آدم های دیگر در جهان پساکمونیستی باید یاد میگرفتم که منظور از آن اصطلاح آمریکایی که «هیچ چیز مفت و مجانی به دست نمی‌آید» چیست. امکان ندارد بتوانی کاری را به درستی انجام دهی اگر دیر یا زود هزینه‌اش را نپردازی.

کافه اروپا، اثر اسلاونکا دراکولیچ

در بسیاری از موارد، استفاده از آنتی ویروس‌های رایگان یعنی اینکه یا با اطلاعات شخصی خود هزینه‌ی آن را می‌پردازید، یا از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای از شما پول درمی‌آورند، یا بدون اجازه‌ی شما بر روی کامپیوترتان برنامه‌های اضافه نصب می‌کنند. چرا که هزینه‌ی توسعه‌ی نرم افزار، سرورها، زیرساخت‌های شرکت و غیره بالاخره باید از یک جا تامین شود.

البته لازم نیست گزینه‌های رایگان را از لیست خود خارج کنید، اما به خاطر داشته باشید که کیفیت محصول و پشتیبانی نرم‌افزارهای رایگان در مقایسه با نرم‌افزارهای پولی ضعیف‌تر است. پرداخت 30 هزار تومان به صورت ماهانه فشار اقتصادی زیادی به شما نمی‌آورد، ولی اگر باج‌افزاری فایل‌های شما را رمزنگاری کند، خیلی بیشتر از این‌ها متضرر خواهید شد.

13. دوره‌ی آزمایشی رایگان

مطالعه‌ی نقد و بررسی‌ها و تست‌های مستقل راه مناسبی برای مطلع شدن از نظرات کارشناسان درباره‌ی آنتی ویروس‌ها است، اما حتی نمره‌ی کامل هم لزوماً به معنای این نیست که یک نرم‌افزار، مناسب حال شما است. افراد نیازها و ترجیحات مختلفی دارند و این یعنی انتخاب یک آنتی ویروس خوب کاملاً سلیقه‌ای است.

با در نظر گرفتن این نکته، بهترین کار این است که نسخه‌ی آزمایشی رایگان محصول را نصب کرده و کمی با آن کار کنید تا ببینید به درد نیازهای شما می‌خورد یا نه. در حالت ایده‌آل، نسخه‌ی آزمایشی برنامه باید همه‌ی امکانات نرم‌افزار را داشته باشد و یک تجربه واقعی را به شما ارائه کند. اگر زمان کافی برای نصب و امتحان کردن آنتی ویروس‌های مختلف را ندارید، می توانید نقد و بررسی محصولات مختلف را ببینید. در این بررسی ها متوجه خواهید شد که هر آنتی ویروس در محیط واقعی چطور به نظر می‌رسد و عملکرد آن در برابر نمونه بدافزارهای تصادفی چگونه است.

انتخاب بهترین آنتی ویروس موجود

امیدواریم با روش های ذکر شده توانسته باشید لیست خود را کوتاه کرده و به چند کاندیدای قوی برسید. اگر به دنبال یک آنتی ویروس سبک هستید که قابلیت‌های حفاظتی قدرتمند، پشتیبانی با کیفیت و کارآمدی خوبی برای کاربران خود در سطوح گوناگون در ایران داشته باشد، حتماً نسخه‌ی آزمایشی آنتی ویروس امسی‌سافت را امتحان کنید.

روز خوب و بدون بدافزاری داشته باشید!

برگرفته از:

13 mistakes to avoid when choosing antivirus software in 2021

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *