پیشگیری از ویروسی شدن کامپیوتر و موبایل و خانه تکانی سیستم عامل در 5 گام ساده

دانشنامه امنیتی
يكشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 5 دقیقه

نرم‌افزارها برخلاف خودروهای کلاسیک، با گذشت زمان ارزشمندتر نمی‌شوند. اگر از سیستم عامل تاریخ گذشته‌ی خود راضی هستید فقط به این دلیل که هنوز هم خوب کار می‌کند، باید بدانید که این سیستم عامل قوی‌ترین سلاح هکرها برای دستیابی آسان به فایل‌های شما است.

مجرمان سایبری، مرتبا در حال بررسی آسیب پذیریهای موجود در وب سایت ها و کامپیوترها هستند تا در فرصت مناسب به اطلاعات حیاتی سازمان ها و افراد دسترسی یابند. برنامه‌های قدیمی و بروز نشده، یک آسیب پذیری جدی به حساب می آیند.

ما این جا در امسی‌سافت، روزانه با افرادی مواجه می‌شویم که اطلاعات شخصی ای که طی سالها جمع آوری کرده اند را از دست داده اند، فقط به این خاطر که مسائل امنیتی را رعایت نکرده و از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده اند. یک باج‌افزار با حمله به پلتفرم ابریِ یک شرکت استرالیایی فعال در زمینه‌ی توریسم، داده‌های آن‌ها را به سرقت برد. تمامی اطلاعات مالی و فیلم‌های امنیتی این شرکت کاملا قفل شدند. فاجعه، در فضایی که اصلاً انتظار آن را نداشتند.

البته حملات سایبری، مختص شبکه های سازمانی نیست. در حقیقت برای هکرها، هدف قراردادن سیستم های خانگی سودآورتر است.

چه احساسی خواهید داشت اگر مجموعه‌ ای از تصاویر ارزشمند، اسناد کاری و یا فایل های حیاتی شما به کلی رمزنگاری شود و راهی جز پرداخت باج نداشته باشید؟

در ادامه، ۵ گام ضروری برای یک خانه تکانی اساسی را مطالعه خواهید کرد:

1. حذف نرم‌افزارهای بدون استفاده

در طول زمان احتمالاً نرم‌افزارهای زیادی نصب کرده‌اید که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. این برنامه ها را مثل غذای فاسد و کپک زده‌ای که در پشت یخچال فراموش شده است در نظر بگیرید.

همه‌ی آن‌ها را حذف کنید!

نگران نباشید، پشیمان نخواهید شد و اگر در آینده به این برنامه‌ها نیاز داشتید، می‌توانید نسخه‌ی بروز آن‌ها را دانلود کنید. علاوه بر این که این برنامه‌ها برای هکرها یک راه نفوذ عالی هستند و به عنوان یک backdoor عمل می‌کنند، فضای زیادی از کامپیوتر شما را اشغال کرده و سیستم را کند می کنند.

2. بروزرسانی نرم افزارها و سیستم عامل

شاید بگویید نصب و بروزرسانی دائم نرم‌افزارها رنج‌آور است و تعجب کنید که چرا ویندوز باید هر چند دقیقه یکبار (یا حداقل این طور به نظر می‌رسد) به‌روز شود، ولی هزینه‌ی نادیده گرفتن این به‌روزرسانی‌ها از آن ۲ دقیقه‌ای که باید صرف ریستارت سیستم عامل کنید، ممکن است خیلی بیشتر شود.

چرا بروزرسانی‌ها این قدر مهم هستند؟

چون در برنامه‌ها تغییرات مهمی را مانند موارد زیر اعمال می‌کنند:

اصلاح حفره‌های امنیتی:

بیش از ۹۰ درصد بروزرسانی‌ نرم‌افزارها و سیستم عامل مربوط به اصلاح نقطه ضعف‌های امنیتی برنامه‌ها است، مانند همان دسترسی‌های مربوط به backdoor که در این مطلب چندین بار به آن اشاره می کنیم.

اصلاح باگ‌ها و بهبود محصولات:

بهترین دلیل برای بروز نگه‌داشتن نرم‌افزارها، بستن حفره‌های امنیتی موجود در برنامه‌ها است، اما از طرفی دریافت جدیدترین قابلیت‌ها برای بهبود عملکرد برنامه هم خوب است. اگر احساس می‌کنید که ‌بروزرسانی دستی نرم‌افزارها طاقت‌فرسا است، می توانید از برنامه‌های بروزرسانی خودکار (مانند: Flexera Software) استفاده کنید. این برنامه ها به شکلی فعال و بدون کوچکترین کاری از جانب شما، اطمینان حاصل می کنند که همه‌ی نرم‌افزارهای مهم بروز هستند.

3. اسکن بدافزار

اگر تا به حال کامپیوتر خود را اسکن نکرده اید، می توانید با نصب و فعالسازی نسخه آزمایشی آنتی ویروس امسی سافت، کامپیوتر خود را کاملا اسکن کرده و عملکرد آن را بسنجید. همچنین می توانید به عنوان یک راهکار کاملا رایگان و سریع، از کیت اضطراری امسی‌سافت هم استفاده کنید. کیت اضطراری امسی‌سافت بدون نیاز به نصب اجرا می‌شود و به شما اطمینان می‌دهد که سیستم‌تان عاری از هرگونه بدافزار باشد. می‌توانید آن را روی یک USB فلش بریزید و بعداً در هر کامپیوتری که خواستید اجرا کنید. صرف نظر از این راهکار، حتماً به طور منظم درایوهای خود را اسکن نمایید.

پاکسازی ویندوز با اسکنر بدافزار امسی سافت
پاکسازی ویندوز با اسکنر بدافزار امسی سافت

4. تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ) از اطلاعات

پشتیبان‌هایی که به طور منظم روی یک دستگاه جداگانه ذخیره می‌شود، بهترین دفاع به خصوص در برابر حمله‌های باج‌افزاری است. باج‌افزارها معمولاً به صورت مستقیم پشتیبان‌ها را هدف قرار می‌دهند، به همین خاطر مهم است که آن‌ها را جایی ذخیره کنید که به راحتی قابل دستیابی نباشند. به طور کلی دو گزینه وجود دارد:

درایوهای اکسترنال (قابل حمل):

درایوهای اکسترنال گزینه‌های خوبی هستند، چرا که ارتباط آن‌ها را می‌توان به شکل فیزیکی از کامپیوتر قطع کرد و در جای دیگری از آن‌ها محافظت نمود. با این حال این درایوها هم به اندازه‌ی هارد دیسک کامپیوتر شما مستعد حملات باج‌افزاری خواهند بود. بنابراین توصیه می شود پشتیبان‌ها را به طور جداگانه نگاه دارید، آن‌ها را بروز کنید و ترجیحا هارد دیسک کامپیوتر و درایو قابل حمل خود را رمزنگاری نمایید.

پشتیبان‌گیری (بکاپ) آنلاین:

بکاپ آنلاین که با استفاده از سرویس‌های ابری انجام می‌شود نیز گزینه‌ی مناسبِ دیگری است که از داده‌های شما در برابر حملات مختلف، آسیب دیدن و یا دیگر تهدیدات فیزیکی محافظت می‌کند. گزینه‌های قابل اعتماد فراوانی مانند CrashPlan و MozyHome وجود دارد. این برنامه‌ها در پس‌زمینه کامپیوتر اجرا می‌شوند و فایل‌های شما را در فضای ذخیره‌سازی ابری بروز می‌کنند. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این روش ها معمولاً ملزم به پرداخت هزینه‌ای به صورت ماهانه هستید و پشتیبان گیری اول هم ممکن است زمان زیادی ببرد، مخصوصاً اگر در طول سال‌ها فایل‌هایتان خیلی حجیم شده باشد.

درایو اکسترنالی که از کامپیوتر شما جدا باشد، این تضمین را می‌دهد که قابل دستیابی نخواهد بود. فضای ذخیره‌سازی ابری، فایل‌ها را به طور خودکار در پس‌زمینه ذخیره می‌کند و با خارج شدن از حساب کاربری، اتصال آن قطع می‌گردد. ولی گذشته از بحث انتخاب روش پشتیبان گیری، همچنان بکاپ‌های منظم (ترجیحاً روزانه)، در برابر حملات باج‌افزاری بهترین بیمه هستند.

5. استفاده از یک آنتی ویروس با کیفیت

استفاده از یک آنتی ویروس که بر رفتار برنامه‌ها نظارت کرده و تهدیدات آنلاین از جمله باج‌افزار را شناسایی کند، بسیار نقش مهمی برای امنیت دیجیتال شما فراهم می کند. محصولات امسی‌سافت راهکارهای واقعاً مناسبی هستند، خصوصا برای کاربرانی که نیازمند حفاظتی قدرتمند هستند که تاثیر چندانی بر روی منابع سیستم نگذارد. با اینحال، گزینه‌ای را انتخاب کنید که نیازهای شخصی شما را برآورده سازد. هیچ گاه فراموش نکنید که امنیت دیجیتال، مستلزم یک حفاظت لایه ای است.

اگرچه شاید این گام‌ها واضح باشند، اما نکته اساسی آن است که نکات ذکر شده را بصورت پیوسته و مرتب انجام دهید. دنیای دیجیتال خود را به شیوه‌‌ای صحیح مدیریت کنید و کامپیوترتان را به کمک این گام‌‌های ساده خانه تکانی کنید.

روز خوب و بدون بدافزاری داشته باشید!

برگرفته از:

Spring clean your PC in 5 simple steps and prevent malware

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *