چرا استفاده از چند آنتی ویروس در کنار هم توصیه نمی شود؟

دانشنامه امنیتی منتخب
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 5 دقیقه

شاید قبلاً هم شنیده باشید که استفاده همزمان از دو آنتی ویروس، دردسر ساز است!

اما چه منطقی در پس این موضوع نهفته است؟

آیا به خاطر مسائل فنی چنین توصیه‌ای می‌کنند؟ یا صرفا یک روش بازاریابی است که شرکت‌های تولیدکننده‌ی آنتی ویروس برای منصرف کردن شما از نصب سایر محصولات، آن را رواج داده‌اند؟

باید اعتراف کرد که برخی از تولید کنندگان نرم‌افزار در حوزه‌ی کاری ما، از روش‌های سوال‌برانگیزی برای کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کنند. با این حال، علت این توصیه که بیشتر از یک دهه از مطرح شدن آن می‌گذرد، چنین چیزی نیست. اجازه دهید نگاهی به لایه‌های زیرین آنتی ویروس ها بیندازیم.

1. حلقه‌ های بی شمار اسکن

هر چند این موضوع بیشتر در سال‌های ابتدایی ظهور نرم‌افزارهای آنتی ویروس مشکل بزرگی به حساب می‌آمد، اما ذکر آن هنوز هم حائز اهمیت است. در آن روزها نرم‌افزارهای آنتی ویروس، همه‌ی فایل‌های موجود روی کامپیوتر شما را از حیث وجود بدافزار چک می‌کردند تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

در اصطلاحی ساده اما فنی، وقتی شما فایلی را در Explorer باز می‌کردید، سیستم عامل اعلام می‌کرد که آن فایل در حال خوانده شدن است. سپس آنتی ویروس اول، آن فایل را با امضاءها و الگوهای مورد نظر خود اسکن می‌نمود. اسکن فایل، باعث اعلام یک سیگنال دیگر توسط سیستم عامل می‌شد که می‌توانست به آنتی ویروس دوم بگوید تا آن هم فایل مورد نظر را اسکن کند. ولی همان طور که آنتی ویروس دوم فایل را اسکن می کرد، یک سیگنال جدید صادر شده و آنتی ویروس اول را وادار به بررسی مجدد فایل می‌کرد، و حلقه به همین روال تکرار می‌شد. در نتیجه، هر دو آنتی ویروس دوباره و دوباره فایل را اسکن می‌کردند، منابع سیستم را اشغال می‌نمودند و کامپیوتر به شکل محسوسی کند می شد.

خوشبختانه، امروز این مشکل تقریباً دیگر وجود ندارد. استراتژی‌های کاریِ آنتی ویروس‌ها آن قدر توسعه یافته که از بروز چنین حلقه‌هایی جلوگیری می شود و فایل‌ها دیگر با هر بار خوانده شدن اسکن نمی‌شوند، بلکه فقط هنگام ایجاد شدن، شروع به کار و یا تغییر یافتن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۲. ناسازگاری ‌های بالقوه

آنتی ویروس ها و ضد بدافزار ها بین زیربنای سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌هایی که روی آن اجرا می‌شوند قرار می‌گیرند. توسعه‌ی این مدل از نرم‌افزارها ساده نیست و نیازمند سال‌ها تجربه می‌باشد، چرا که متغیرهای زیادی باید در نظر گرفته شوند. آنتی ویروس ها به روش‌های بسیار متفاوتی نوشته و تولید می‌شوند و توسعه‌دهندگان، اغلب به استانداردهای برنامه‌نویسی توصیه شده پایبند نمی‌مانند. بی توجهی به استانداردهای برنامه نویسی، اغلب باعث Crash کردن‌های ناخواسته سیستم و Freeze شدن‌هایی می‌شود که حل آن‌ها بسیار مشکل است.

گاهی اوقات سخت است بگوییم که سازندگان نرم‌افزار تخصص لازم برای ساخت محصولاتی که با سایر برنامه‌های بازار سازگار باشد را دارند یا خیر، یا این که اصلاً به این مسئله اهمیتی می‌دهند یا انتظار دارند خود کاربر با چنین مشکلاتی سر و کله بزند.

ما همیشه در امسی‌سافت تلاش می‌کنیم تا محصولاتمان با حداکثر برنامه‌های موجود سازگار باشد.

۳. شناسایی همزمان ویروس ها و بدافزارها

تصور کنید دو آنتی ویروس دارید که هر دو از قابلیت حفاظت فایل لحظه‌ای استفاده می‌کنند. شما یک فایل آلوده دانلود می‌کنید و هر دو آنتی ویروس، آن را شناسایی و قرنطینه می‌نمایند. ولی کدام یک پیش از دیگری این بدافزار را قرنطینه یا حذف می‌کند؟ شاید با پیغام خطایی در آنتی ویروس اول مواجه شوید مبنی بر حذف شدن ناگهانی فایل، به خاطر حذف یا قرنطینه شدن آن توسط آنتی ویروس دیگر. در این شرایط حداقل اتفاقی که پیش می‌آید این است که باعث گیج شدن شما می‌شود. در بدترین حالت نیز هیچ یک از آنتی ویروس‌ها قادر به قرنطینه‌سازی موفق این بدافزار نخواهند بود.

۴. مصرف بالای منابع سیستم

این دلیل مهم‌ترین علتی است که در برابر استفاده‌ی همزمان از دو برنامه‌ی حفاظتی مطرح می‌شود. آنتی ویروس ها و ضد بدافزار های امروزی اغلب پیچیده هستند و با توجه به رشد فزاینده‌ بدافزارها، (که هر سال تقریباً دو برابر می‌شوند) برای در امان نگه داشتن کامپیوتر شما نیازمند کدنویسی‌های بسیاری هستند. این مسئله طبیعتاً باعث افزایش مصرف منابع کامپیوتر به خصوص حافظه (RAM) می‌شود.

با اجرای دائمی دو آنتی ویروس در کنار هم، منابع زیادی هدر می‌رود، چرا که حداقل ۹۰ درصد کارکرد آن‌ها یکسان است. همه‌ی محصولات امنیتی مشهور امروزی با استانداردهای رده بالایی فعالیت می‌کنند و تفاوت نرخ شناسایی آن‌ها در آزمون های مختلف اغلب بیش از ۱ تا ۲ درصد نیست.

بنابراین با بیشتر کردن مصرف رَم از ۵۰۰ مگابایت به ۱ گیگابایت، شاید نهایتاً بتوانید نرخ شناسایی سیستم خود را از ۹۸ درصد به ۹۹ درصد برسانید. ولی آیا این تغییر ناچیز واقعاً ارزشش را دارد؟ در این صورت همه‌ی فایل‌های کامپیوتر شما باید توسط هر دو آنتی ویروس اسکن شود و همین قضیه نیازمند اجرا شدن دو مجموعه از کدهای پیچیده‌ است که منابع سیستم را به شدت درگیر می کند، زمانی که بدون شک می‌تواند برای کارهای دیگرتان استفاده شود.

گزینه‌ی بهتر این است که از محصولی استفاده کنید که قابلیت استفاده‌ی همزمان از موتورهای اسکن چندگانه را دارد، یا محصولی را به کار بگیرید که رویکرد حفاظت لایه‌ای در ترکیب با فناوری‌های مختلف را به کار می‌گیرد. یا بهتر از همه، از آنتی ویروسی استفاده کنید که هر دو ویژگی را داشته باشد.

و اما توصیه ما:

  • فقط از یک آنتی ویروس استفاده کنید.

لطفی به خودتان بکنید و از نصب دو آنتی ویروس اجتناب نمایید. اگر نرم‌افزار امنیتی قدرتمندی دارید که از آن راضی هستید، با همان ادامه بدهید. اگر ناراضی هستید، آن را حذف و برنامه‌ی دیگری را نصب کنید.

مراقب باشید در دام پیشنهادهای رایگان نیز نیافتید. حتی اگر نرم‌افزار مذکور هزینه‌ای ندارد، لزوماً منطقی نیست که آن را به سیستم خود اضافه کنید.

به سراغ آنتی ویروس هایی بروید که مکانیزم حفاظت لایه‌ای شامل حفاظت وبگردی، حفاظت فایل لحظه‌ای و سیستم رفتارشناسی پیشرفته را ارائه می‌کنند و ماژول‌های ضد‌ باج‌افزاری دارند که تکمیل‌ کننده‌ی سایر لایه های حفاظتی است. آنتی ویروس و ضد بدافزار امسی سافت تمام این ویژگی‌ها را ارائه کرده و از یک اسکنر دو موتوره قدرتمند بهره گیری می کند. این سیستم دو موتوره در یک سطح بسیار پیشرفته‌ فنی پیاده‌سازی شده تا از مشکلاتی که در سناریوهای استفاده از دو برنامه‌ی همزمان وجود داشت و شرح داده شد، جلوگیری کند.

  • از اسکنرهای آفلاین استفاده کنید.

به شما توصیه می‌کنیم برای محافظت از سیستم خود، برخی مواقع از یک ابزار اسکن دوم استفاده کنید تا مطمئن شوید که آنتی ویروس یا ضد بدفزار شما، از چیزی غافل نمانده باشد. اسکنرها معمولاً مشکلی برای اجرا شدن در کنار محصولات امنیتی ندارند، پس با خیال راحت می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید.

اسکنرهای سبُک مبتنی بر فضای ابری هم گزینه‌های خوبی هستند. بنابراین اگر از آنتی ویروس امسی سافت استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از اسکنر رایگان کیت اضطراری امسی‌سافت کمک بگیرید که تنها اسکنر دو موتوره‌ی موجود در بازار است و برای اسکن کامل کامپیوتر، حتی لازم نیست آن را نصب کنید!

روز خوب و بدون بدافزاری داشته باشید!

برگرفته از:

Why it isn’t a good idea to run multiple full antivirus products at the same time

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *