بکاپ گیری منظم (تهیه نسخه پشتیبان) از اطلاعات مهم

دانشنامه امنیتی
دوشنبه, ۱۴ تير ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: حدود 6 دقیقه

داشتن بکاپ منظم و پیوسته، یک راه حل هوشمندانه برای مقابله با باج افزارهاست. در حال حاضر باج افزارها یکی از مشکل ساز ترین انواع بدافزارها هستند که کاربران خانگی و سازمانی را تحت تاثیر حملات خود قرار داده و امنیت آن ها را به مخاطره می اندازند. به عنوان شرکتی که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می کند، ممکن است تصور کنید که در این مقاله می خواهیم به شما ضرورت داشتن آنتی ویروس و ضدبدافزار (مخصوصا امسی سافت) را به عنوان تنها راه حل ممکن یاد آور شویم:) با اینکه داشتن یک آنتی ویروس با کیفیت برای امنیت شما در برابر انواع حملات بدافزاری ضروری است، اما یک لایه حفاظتی دیگر نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

بکاپ گرفتن منظم از اطلاعات
بکاپ گرفتن منظم از اطلاعات

باید در نظر بگیرید که چه پیش خواهد آمد اگر یک مجرم سایبری، کنترل سیستم شما را به طریقی در دست بگیرد و آنتی ویروس و سیستم های حفاظتی شما را غیر فعال کند؟

آنتی ویروس ها و ضدبدافزارها، فایل های آلوده و حملات بدافزاری را به خوبی تشخیص می دهند، اما زمانی که شما با میل خودتان اجازه دسترسی افراد خرابکار را به سیستم بدهید، دیگر کار چندانی از آن ها ساخته نیست.

اخیرا، گزارش ها زیادی مبنی بر حملات باج افزاری به دست ما رسیده است که به دلیل شکاف امنیتی موجود در نرم افزارهای قدیمی و بروز نشده، مجرم سایبری توانسته است دسترسی کامل به کامپیوتر پیدا کند و سیستم های حفاظتی را غیر فعال نماید. بنابراین نیاز است که همواره یک راه حل جایگزین داشته باشید. چنانچه آنتی ویروس شما به دست مجرمان سایبری غیر فعال شد، باید حتما از فایل های خود یک نسخه بکاپ داشته باشید.

اجازه دهید تا در ابتدا به طور خلاصه بگوییم که باج افزار چیست و چه می کند:

باج افزار یکی از انواع  بدافزارها است که داده های شخصی شما را رمزنگاری کرده و یا کل کامپیوتر شما را قفل می کند. در صورت آلوده شدن به باج افزار، از شما خواسته می شود از طریق یک سرویس پرداخت پول (مانند Bitcoin) مبلغ باج را بپردازید تا بتوانید کامپیوتر خود را بازیابی کرده و داده های خود را آزاد کنید.

باج افزار بخش عظیمی از حملات سایبری فعال امروز را تشکیل می دهد چرا که یکی از ساده ترین و درآمدزاترین نوع حملات سایبری است.

تمامی دیگر بدافزارها باعث می شوند که توسعه دهندگان آن به طور غیر مستقیم درآمد کسب کنند، اما باج افزارها با قرار دادن شما در شرایط اضطراری، مستقیماً از قربانی درخواست باج و در نهایت کسب در آمد می کنند.

بکاپ گیری منظم: یک راه حل هوشمندانه

اگر از همه داده های خود یک نسخه بکاپ در محل دیگری داشته باشید، حملات باج افزاری دیگر مشکل بزرگی برای شما نخواهند بود. در واقع، با داشتن نسخه بکاپ از اطلاعات خود، کافیست سیستم عامل را مجددا نصب کرده و دوباره شروع کنید. با داشتن نسخه بکاپ بروز، می توانید سیستم عامل، برنامه ها و داده های شخصی خود را مجدداً نصب و بازیابی کنید. این مساله برای کاربران سازمانی نیز ضرورت بسیاری دارد.

تهیه نسخه بکاپ از اطلاعات شخصی، اطلاعات مشتریان، حساب های کاربری و دیگر فایل های مهم، بایستی به یک عادت روزانه برای تمامی کاربران تبدیل شود.

از چه اطلاعاتی نسخه بکاپ داشته باشیم؟

از مهم ترین ها شروع کنید. اول و مهمتر از همه، باید از فایل ها و اطلاعات شخصی خود نسخه بکاپ تهیه کنید. تصور کنید در خانه‌ی شما یک آتش سوزی در حال وقوع است، گذشته از عزیزانتان، چه چیزهایی را نیاز دارید نجات دهید؟

از تمامی اطلاعات مهم مانند اطلاعات هویتی، صورت حساب های بانکی، عکس ها و فیلم های خانوادگی، فایل های شغلی و سایر اطلاعات مورد نیاز، بایستی بصورت پیوسته بکاپ گرفته شود.

از سیستم عامل، برنامه ها و سایر تنظیمات نیز بایستی بکاپ گرفته شود. با اینکه اینکار ضرورت ندارد، اما می تواند در شرایط اضطراری کار را برای شما بسیار آسانتر کند. مخصوصا اگر از آن دسته افرادی هستید که مرتبا با تنظیمات و پیکربندی های سیستم عامل بازی می کنید تا کنجکاوی خود را ارضا کنید، گرفتن یک بکاپ کامل از سیستم عامل، می تواند بسیار مفید باشد.

بکاپ گرفتن از اطلاعات مهم
بکاپ گرفتن از اطلاعات مهم

انتخاب یک روش بکاپ گیری

قبل از همه، اولین و مهمترین مرحله مرتب کردن و سازماندهی فایل هاست تا بتوانید آن ها را براحتی پیدا کرده و از آن ها استفاده کنید. پس از آن، بر اساس بازه های زمانی که می خواهید از اطلاعات خود بکاپ بگیرید، یک روش بکاپ مناسب را برای خود انتخاب کنید.

درایوهای اکسترنال

درایوهای اکسترنال گزینه بسیار خوبی هستند، چرا که می توان آن ها را از نظر فیزیکی کاملا جدا از دستگاه و شبکه نگاه داشت و آن ها را براحتی قفل نمود. با اینحال درایوهای اکسترنال، تنها در شرایطی که بصورت کامل از کامپیوتر و شبکه شما ایزوله باشند، مفید هستند. چنانچه  این درایوها به سیستم شما متصل باشند و امکان جداسازی آن ها نباشد، دقیقا به اندازه هارد دیسک کامپیوتر، مستعد آلوده شدن به باج افزارها هستند.

بنابراین، بکاپ های خود را کاملا جدا از شبکه نگه داری کنید. آن ها را بروز کنید و رمزنگاری هارد دیسک کامپیوتر و درایوهای اکسترنال خود را به عنوان یک لایه حفاظتی بیشتر، حتما در نظر بگیرید.

سرویس های بکاپ گیری آنلاین

استفاده از سرویس های ابریِ تهیه نسخه بکاپ مانند CrashPlan نیز، می تواند گزینه ای عالی برای محافظت از فایل های شما در برابر هر نوع تهدید فیزیکی باشد.

این سرویس ها در پس زمینه، از فایل های شما بکاپ می گیرند و مرتبا آن ها را بروز می کنند. در نظر داشته باشید که این سرویس ها معمولاً به هزینه ماهانه نیاز دارند و گرفتن اولین نسخه پشتیبان، ممکن است بسیار طول بکشد، مخصوصا اگر حجم اطلاعات زیادی داشته باشید.

البته بایستی توجه داشته باشید که سرویس های ابری نیز چندان از حملات مجرمان در امان نیستند. خیلی از این مجرمان سایبری ترجیح می دهند که با حمله به سرور اصلی این سرویس ها، به تمامی اطلاعات موجود دسترسی یابند. این بدان معناست که داده های شما هنوز هم می توانند به باج افزار آلوده شوند، فقط این بار در مقیاسی بسیار بزرگتر.

بنابراین، هنگامی که سرویس های ابری را بررسی می کنید، به دنبال سرویسی باشید که قابلیت بازنگری و کنترل نسخه (revisioning) داشته باشد تا در صورتی که فایل های پشتیبان شما نیز به باج افزار آلوده شد، نسخه های قدیمی تر فایل ها در دسترس باشد.

اگر گزینه ای را انتخاب می کنید که از قابلیت بازنگری استفاده نمی کند، اطمینان حاصل کنید که این سرویس دائماً به شبکه شما متصل نباشد، زیرا همانگونه که توضیح دادیم، ممکن است این فایل ها نیز آلوده شوند. بدون قابلیت بازنگری در سرویس های بکاپ گیری، هنوز ممکن است داده های خود را از دست بدهید.

بروزرسانی پیوسته فایل های پشتیبان به همراه قابلیت بازنگری، می تواند میزان خسارت را به شدت کاهش دهد. حتی اگر باج افزار جدیدترین نسخه پشتیبان را رمزنگاری کند، نسخه های قدیمی تر باید بدون تغییر باقی بمانند.

اقدامات لازم برای پیشگیری از آلوده شدن به باج افزار:

  1. نرم افزارها و سیستم عامل های خود را بروز نگه دارید.
  2. از منابع و وب سایت های غیر قابل اعتماد و ناشناس، برای دانلود نرم افزار استفاده نکنید.
  3. توافقنامه ها، شرایط و سطح دسترسی نرم افزارها را در هنگام نصب، بطور کامل بخوانید.
  4. بطور پیوسته و منظم از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.
  5. از یک آنتی ویروس معتبر، با کیفیت و با قابلیت حفاظت لایه ای استفاده کنید.

روز فوق العاده و بدون باج افزاری داشته باشید!

برگرفته از:

!The smartest way to stay unaffected by ransomware? Backup

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

مشاهده همه مطالب مشابه

نظر مخاطبان

بدون نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *